De CAT - Commissie Arrangeren en Toedelen

Voordat een kind naar het SO of SBO gaat, is er al dus al veel gebeurd. In deze routing laten we zien hoe de route naar de CAT en naar de nieuwe school is.

Routing naar de CAT

Ondersteuning door de leerkracht

De leerkracht van een kind heeft veel basiskennis. Die wordt ingezet om het kind zo goed mogelijk te begeleiden in zijn of haar ontwikkeling. Een leerkracht weet vaak hoe een kind begeleid moet worden - ook als er extra ondersteuning nodig is.

Ondersteuning door de IB-er

Als een leerkracht meer kennis nodig heeft, overlegt hij of zij met de intern begeleider (ib'er) van de school. Die heeft vaak meer kennis over hoe je leerlingen kunt ondersteunen die wat extra's nodig hebben. De ib'er geeft advies, observeert en denkt mee over wat de leerkracht kan doen. Hierbij worden ouders betrokken.

Consultatie

De leerkracht en ib'er hebben al hun kennis ingezet en op verschillende manieren geprobeerd om het kind te ondersteunen. Maar nog steeds zijn er problemen in de ontwikkeling van het kind. In overleg met ouders wordt een kind dan aangemeld voor een consultatie met de orthopedagoog. De school vult hiervoor een consultatieformulier in. Daardoor weet de orthopedagoog wat er al is gedaan. Daar kan zij dan op aansluiten met haar adviezen, eventueel observeren of een onderzoek doen.

Handelingsverlegen

Soms blijkt dat een leerling ondersteuning nodig heeft die niet op school kan worden gegeven. De school is dan handelingsverlegen - ze weten wel wat een kind nodig heeft, maar kunnen dat niet bieden. Een leerling heeft bijvoorbeeld meer begeleiding nodig of speciale kennis over gedrag. Dat kan niet of is er niet binnen het regulier onderwijs. Dan wordt het kind verwezen naar het speciaal onderwijs of het speciaal basisonderwijs.

Wie doet de aanmelding bij de CAT?

De school meldt een leerling aan bij de CAT. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders. Ouders kunnen hun kind niet zelf aanmelden - de school is handelingsverlegen, ouders niet.

School vult voor het aanmelden verschillende formulieren in. Hierdoor kan de CAT zien wat er nodig is voor deze leerling en wat de school allemaal al heeft gedaan.

Verschil van mening over de verwijzing

Heel soms zijn ouders het niet eens met de aanmelding. Toch kan een school de leerling dan aanmelden voor een verwijzing. De school geeft namelijk aan dat zij bepaalde ondersteuning niet kan bieden. Voordat de aanmelding dan bij de CAT komt, zal er dan eerst een extra gesprek met ouders komen.

De bespreking bij de CAT

Ongeveer 8x per jaar komt de CAT bij elkaar. Dan worden leerlingen besproken die een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) nodig hebben voor een verwijzing naar het SO of SBO. Ook worden de leerlingen besproken die een arrangement nodig hebben.

De CAT leest het dossier grondig door. School of voorschool lichten hun aanvraag toe. Daarna neemt de CAT een beslissing over het toewijzen van de tlv of het arrangement.

Na de CAT

Als de aanvraag akkoord is, gaat alles naar het Samenwerkingsverband waar ons cluster onder valt. Daarna is de verwijzing definitief. Ouders kunnen dan hun kind aanmelden op de SO of SBO school.

Speciaal Basisonderwijs (SBO)

Het Speciaal Basisonderwijs (SBO) is voor leerlingen die meer tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen. Ze doen in grote lijnen hetzelfde als op een reguliere school, maar bieden extra zorg, extra mogelijkheden en meer kennis van de mogelijkheden waarop kinderen zich ontwikkelen.

Speciaal Onderwijs (SO)

In het Speciaal Onderwijs (SO) zitten leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. We kennen 4 soorten extra ondersteuning. * Cluster 1 is voor kinderen die blind of slechtziend zijn. * Cluster 2 is voor kinderen die doof of slechthorend zijn of problemen hebben met hun taal of spraak. * Cluster 3 is voor kinderen die een lichamelijke en/of geestelijke handicap hebben of die langdurig ziek zijn. * Cluster 4 is voor kinderen met gedragsproblemen of psychische stoornissen.